ניצני השינוי

שלום, אני הדיוט, עובד היי טק בן 31.

אף פעם לא הבנתי בכלכלה ובהשקעות. למדתי מאִמי שני עקרונות של השכל הישר: תמיד לנסות לחסוך ולעולם לא להיות חייב לאף אחד; אבל בכך מסתכם החינוך הפיננסי שלי. אמנם למדתי הרבה קורסים במתמטיקה, אבל כלכלה, על אף היותה מבוססת על מתמטיקה פשוטה מאד, מעולם לא התיישבה לי באינטואיציה. בקורס כלכלה בתואר, כשניסיתי להבין למה כשגורם A עולה זה אומר שגורם B צריך לרדת… לא, בעצם לעלות… זה תמיד עשה לי כאב ראש. וכל העולם הזה של בורסה, קרנות, סלים, קופות, מדדים… איך זה קשור לחיים שלי? זה מורכב מדי, זה דורש למידה, וגם אז – איך אדע ממי ללמוד ועל מי לסמוך? מה חשוב ומה לא חשוב? איך לעזאזל כל התאוריות האלה על ניהול פיננסי קשורות לפעולות תכל'ס שאני אמור לעשות עם הכסף שלי בבנק, ואיך אפשר למצוא את הידיים והרגליים בין אלפי המסלולים שאפשר להשקיע בהם, בלי ללמוד שנים ולהשתעמם למוות?

על עצמי בטח שלא סמכתי, אז הסכמתי להצעה של הבנק לייעוץ השקעות חינם. כל כמה חודשים היועץ מתקשר אליי, אני מהנהן בטלפון והשיחה מסתיימת בפקודת מכירה של חלק מניירות הערך וקנייה של ניירות אחרים. מדי פעם ניסיתי לחקור ולשאול את היועץ מה הרציונל להמלצות שהוא נותן, אבל תמיד קיבלתי תשובות מעורפלות על כך שכרגע נייר מסוים מומלץ יותר מנייר אחר כי צופים שיקרה כך וכך בשוק. יכול להיות שהוא אומר דברים של טעם ויכול להיות שלא, השיקולים ממילא נשגבים מבינתי. היום כל הכסף שלי נמצא בבנק ורובו מושקע בכמה ניירות ערך על פי המלצת יועץ ההשקעות.

גם על התנאים הסוציאליים בעבודה חתמתי כמו שהם. הבנתי שמקום העבודה שלי השיג תנאים ממש טובים אצל סוכן הביטוח הפנסיוני, התייעצתי עם קרובת משפחה שאישרה שהתנאים אכן טובים, ובכלל – הרי ידוע שבהיי טק מקבלים תנאים טובים, אז לא שאלתי שאלות כי גם ככה לא הייתי מבין את התשובה. כשחבר מהעבודה אמר לי שבעצם ההצעה של הסוכן היא לא הכי טובה ושהוא הצליח להשיג משהו טוב יותר, חשבתי שבטח ייקח לי המון זמן לחקור ולהבין למה, אז פשוט חתמתי על ההצעה כמו שהיא – כמה רע זה כבר יכול להיות.

דברים מתחילים להשתנות עכשיו, לאט לאט.

על מה שגיליתי ועל רשימת המשימות שלי ללקיחת האחריות הפיננסית לידיים, בפוסטים הבאים.

2 מחשבות על “ניצני השינוי

כתיבת תגובה